Een dank je wel cadeau voor de medewerkers
Daar gingen we dan gisteren, collega ondernemer Arjan Bouckaert en ik, op weg naar de klant met mooie cadeaus. De wagen volgeladen.
Hoe het begon
Enige tijd terug werd ik gebeld door een woningcorporatie. Zij zochten een cadeau voor hun ruim 100 personeelsleden. Het bedrijf had de afgelopen jaren een behoorlijke transitie doorgemaakt, wat de medewerkers veel energie had gekost. Een periode die echter ook mooie resultaten had gebracht. Om de vier jaar moet het bedrijf een wettelijke visitatie laten uitvoeren. En eerdaags zou het rapport hiervan op de mat vallen; een rapport waar ze trots op mochten zijn. Er werd letterlijk gezegd: “Zonder de inzet van de medewerkers zou dit nooit gelukt zijn”. Om de collega’s te bedanken werd een barbecue georganiseerd en tijdens die avond wilden ze een cadeau overhandigen.
En nu creatief zijn
Een hartstikke leuke aanvraag waar ik m’n creativiteit zeker in kwijt kon. Ik deed wat eerste voorstellen. Er werd enthousiast gereageerd, echter enkele cadeaus waren al ‘ns gegeven en andere geschenken pasten niet geheel bij de totale leeftijdsgroep van jong tot oud. Ik dacht gewoon nog even verder. Uiteindelijk werd gekozen voor een drietal cadeaus; een olijfboom, die symboliek staat voor kracht, vrede, overwinning en een positief toekomstbeeld. De wikkel om de geschenkverpakking kon geheel naar de wens worden aangepast en ik vroeg Ellen De Vaan Arts alvast of ik van haar ontwerpkwaliteiten gebruik kon maken. Zelfs met het feit dat de klant slechts “Bedankt!” op het wikkel wilde, wist Ellen enkele creatieve voorstellen neer te leggen. Het tweede cadeau, een chique plantenbak met daarop een RVS plaatje met het logo van de klant, thanks to Decorama. Plus een windlicht – de wind was immers uit een andere hoek gaan waaien, mede dankzij de medewerkers.
Het proces om alles in goede banen was een uitdaging en een zeer goede leerweg. De aantallen pallets die doorgegeven werden door de leveranciers klopten niet, dus moest ik switchen in vervoerder, want dit ging toch echt niet passen in het geplande vervoermiddel. Uiteindelijk een vrachtwagentje gehuurd met laadklep. Door een foutje van de leverancier werden bijna de verkeerde potten geleverd. Gelukkig ontdekte ik het foutje op tijd. De windlichten stonden een week te vroeg bij me op de stoep en er was geen plek om ze kwijt te kunnen, dus weer retour gestuurd. De boompjes in verband met het plaatsgebrek in de wagen dan maar vanaf de leverancier rechtstreeks bij de klant laten bezorgen. Maar uiteindelijk, na hier en daar wat bijstellen en creatief in het proces zijn plus het meedenken van Arjan….
Gisteren was het zover, Arjan ging behendig om met z’n palletwagen en na een uurtje of zo konden we op pad. Yeah, ik mocht ook rijden – stoer hoor, in zo’n bestelwagen. Weliswaar op de terugweg, met de vlammen in de pijp, ver van huis, maar in m’n sas.
Eind goed al goed
Helaas bleek er toch wat met de potten te zijn. Balen! Wat kan ik hier van leren? Maar goed, eerst oplossen. Ik belde de klant en bood haar enkele oplossingen. Uiteindelijk hebben ze het zelf weten op te lossen. Handig, zo’n facility afdeling, en super die bereidwilligheid vanuit de klant. Alles liep dus met een sisser af en terwijl ik dit schrijf, is de klant nog lekker aan ’t barbecueën en heb ik al een appje binnen dat de cadeaus met enthousiasme zijn ontvangen. Ik kijk overwegend tevreden terug op dit traject en ben ook best een beetje trots dat ik vanavond meer dan 100 mensen blij maak met prachtige cadeaus.
Ik slaak een zucht en sla m’n laptop dicht; tijd om pannenkoeken te gaan bakken.