Toe aan een nieuw logo? Let dan hier op.
Dit is een oproep aan alle ontwerpers / dtp-ers in ons netwerk. En een tip voor de bedrijven die of nog een logo willen laten maken of aan vernieuwing van het logo toe zijn.
We zien de meest prachtige ontwerpen voorbij komen. Als we onderweg zijn, valt ons oog continue op logo’s, bedrijfsnamen, autobelettering. Mooie en ook zeker minder mooie designs. Maar ja, smaken verschillen natuurlijk.
Onze klanten zijn mensen die ervoor gekozen hebben offline op te vallen of een gepersonaliseerd cadeau weg te geven. Enorm leuk natuurlijk en we onderstrepen als geen ander het belang van promotionele producten. Daar kan je je echt mee onderscheiden. Je tovert een glimlach bij een ander op het gezicht én je blijft bij diegene onder de aandacht, omdat jouw relatiegeschenk, jouw duurzame give away een eye catcher blijft.
Dan wil je natuurlijk – en dat willen wij met jou – dat jouw logo prachtig uitkomt op het geschenk dat je hebt uitgekozen. Maar regelmatig maken we het mee dat het logo aangepast dient te worden.
Waarom? Stel je voor, je hebt een logo; bijvoorbeeld dat van Google. Een relatief eenvoudige, maar kleurrijke tekst. 4 kleuren. Dan kan je, afhankelijk van het product, kiezen voor een 4 kleuren druk. 4 kleuren is duurder dan 1 kleur. Gelukkig bestaat er ook een digitale transfer, dan maakt het alweer betaalbaarder. Maar om even terug te gaan naar de vorm. Stel, Google bedenkt om een enorme vlag achter het logo te plaatsen. Een lange vlaggenstok met een wapperende vlag half over het logo heen. De vlaggenstok prijkt hoog boven de tekst uit. Om het geheel dan op een pen te krijgen, wordt een uitdaging. Uiteraard zijn er pennen waarbij ronddruk mogelijk is, maar dan praat je vaak al snel over een wat hogere stuksprijs. Op een pen krijg je vaak te maken met een hoogte van zo’n 7 mm tot 1 cm. Als je dan die vlag wil laten zien én de tekst “Google”, dan kan je je voorstellen dat de tekst nagenoeg onleesbaar wordt, je hebt immers de ruimte nodig om ook de vlag te laten zien. Hebben we het een beetje helder uitgelegd?
Wat we willen zeggen is: “Ontwerpers, denk er bij het ontwerpen van een logo aan dat het ook goed en betaalbaar bedrukt kan worden; ook op een pen. Óf, presenteer het logo, al of niet full colour, – uniek voor op “papier” en ontwerp een variant hiervan – in bijvoorbeeld 1 kleur, voor het bedrukken van kleinere oppervlaktes of voor een product van een materiaal dat slechts met 1 kleur te bedrukken is. En vergeet de varianten voor social media niet, waar je vaak te maken te maken hebt met vierkante oppervlaktes, maar da’s weer een andere business. Niet te dunne lijnen en óf oppervlaktes laten aansluiten óf een grotere tussenruimte houden.”
En tegen de starters die nog een logo willen laten maken. Laat dit doen door een professional. Een .jpg bestand mag dan voldoen voor papierwerk, maar wil je met promotionele producten aan de slag, dan heb je echt een .eps of .ai vectorbestand nodig. Daar weet een pro wel raad mee.
Zit jij in het proces van een nieuw logo? Laat ons het voorgestelde ontwerp gerust ‘ns zien. Met alle plezier kijken we er met ons professionele relatiegeschenkenoog naar.
Heb je al een logo? Een met misschien wel dunne lijnen of van een niet heel handig formaat. Accepteer dan dat niet alles mogelijk is, zie het als een mogelijkheid dat de lijnen wat dikker gemaakt worden of kies voor een vereenvoudigde variant van je logo. We denken graag met je mee. Er zijn vele wegen die naar jouw gepersonaliseerde relatiegeschenken leiden.