Winstgevend ondernemerschap
Donderdag en vrijdag bevond ik mij tussen een grote groep enthousiaste ondernemers tijdens het event van Debbie Bernasco “van schaarste naar winstgevend ondernemerschap”. Jemig, dat klinkt wel heel zakelijk als ik het zo opschrijf. Is een ondernemerschap niet altijd winstgevend? Ben je daarom geen ondernemer geworden? Om er je winst uit te halen.
Winstgevend ondernemerschap
Ik ben voor mezelf vooral ondernemer geworden om de winst te halen uit het plezier dat ik er aan beleef, om de vrijheid te hebben eindelijk ‘ns mijn eigen beslissingen te kunnen nemen zonder dat een directeur na moet denken, z’n eigen pad kiest en er uiteindelijk na lange periode achter komt dat mijn voorstel nog niet zo gek was. Ik behaal mijn winst uit het plezier dat anderen aan La Touche Magique beleven, de symbolische waarde van het cadeau dat hun wordt gegeven is zoveel meer waard dan de euro’s die er mee gemoeid zijn. Natuurlijk moet ik ook een zakenvrouw zijn, ik heb (het voorrecht om) een gezin te leiden – en zeker niet met lange ij – en een boterham met beleg is wel wat lekkerder dan zonder, dat zal je beamen. Ik wil er van kunnen leven, dus moet er – ik zou haast zeggen helaas – geld verdiend worden.
Sterren in plaats van geld
Ik zat laatst te bedenken dat geld eigenlijk maar een gek iets is, je betaalt iemand voor een dienst of product, diegene moet ook een ander betalen om tot dat product of die dienst te komen en ook die persoon op zijn beurt…en zo rolt het geld verder. Nou ja, het is eigenlijk simpelweg een begrip “euro’s”, het had ook een hartje kunnen zijn of een ster. Hoeveel sterren ben je bereid toe te kennen aan iets of iemand. Klinkt toch veel mooier dan een metalen harde koude munt. Dus eigenlijk zijn die sterren van google reviews nog niet zo gek en mag ik me gelukkig prijzen dat ik het maximale aantal sterren met La Touche Magique krijg, dan word ik op waarde geschat. Ik heb iets met sterren, maar dat was jullie ongetwijfeld al bekend, kijk maar naar m’n logo, m’n tattoo en de sieraden die ik draag. Stuk voor stuk dragen ze een boodschap met zich mee. Maar goed, we hebben in plaats van met sterren te dealen met geld. So be it.
Waar wil ik naar toe?
Er werd me tijdens het event een aantal dingen duidelijk. Een van die dingen is dat ik moet bedenken waar ik naar toe wil in de toekomst, wat wil ik bereiken en ga ik dat halen op een manier zoals ik nu zaken doe? Brrrr….ook weer zo’n koud begrip, zaken doen. Een vraag die ik mezelf nog regelmatig ga stellen, want een exact antwoord daarop weet ik nog niet. Uiteraard wil ik blijven genieten van leuke dingen doen, zo ben ik, met m’n lieve familie en vrienden om me heen. Een ietwat grotere auto is ook geen overbodige luxe om al de cadeaus zelf te kunnen blijven vervoeren. En heel eerlijk, ik heb altijd zo’n stoere hoge auto gewild, maar tot nu toe altijd gekozen voor praktisch en zuinig. Waarom niet m’n hart volgen, ook hierin
Energieën
Ik ben het met Debbie eens dat als je ergens positief in staat, je er ook positieve energie uit haalt. Het een roept het ander op. Zit je even niet lekker in je vel, ga dan geen moeilijke dingen opzoeken, het zal niet werken.
Dit event heeft mij in ieder geval enorm veel positieve energie gebracht en genoeg stof – of fairy dust – tot nadenken. Alleen al de warme contacten die ik er op deed. Ik onmoette Fimke Jongejan, een heuze business fay, hoe magisch. Ik trof er Fia Schooljan die mij een blanco visitekaartje van zichzelf overhandigde en er op schreef “je bedrijf kan net zo stralen als je ogen en de sterren”. Ik ontving een boekje van Sasja Nicolaï van Uitgeverij de Nieuwe Rijkdom, getiteld “Zwanger; Genieten van een bijzondere tijd”. Het beschrijft de feestelijkheid van de bijzondere reis die je als aanstaande moeder met je kindje begint. Het lijkt soms namelijk dat steeds vaker angst en twijfels de negen maanden overheersen, maar het kan zoveel mooier zijn. Een hartstikke mooi cadeautje voor als je zelf zwanger bent of als een vriendin van je mama wordt.
Ik kwam ook in contact met Astrid van Lier, met wie ik ongetwijfeld nog vaker ga sparren, omdat er een ongelooflijk heerlijke klik was. Ik onmoette Marianne van Eewijk, Margot Morrenhof, Dorris Vlas; stuk voor stuk krachtige onderneemsters. Alleen al deze contacten waren het dubbel en dwars waard, allemaal cadeautjes voor mijzelf. Ook Debbies uitspraken tussendoor; top! Ga je dromen achterna; leef! Geluk overkomt je niet, dat creëer je zelf en zo schreef ik er nog enkelen op. Eén ondernemer zei tegen me: “Eigenlijk ben jij een leverancier van aandacht”. Wauw, mooi bedacht. Ik heb ze stuk voor stuk opgeschreven en neem ze mee de komende weken. De periode waarin ik het dienstenpakket van La Touche Magique weer onder de loep neem, iets wat je eigenlijk continue wel doet als ondernemer. Hoe ga ik het nog beter op de kaart zetten etcetera.
En ondertussen
En ondertussen door met passende cadeaus voor klanten zoeken, voorstellen maken en geschenken inpakken die de komende week overhandigd worden. Het programma van Debbie heet I love your brand; I most certainly love mine.